خانه ارتباط با ما ورود هنرمندان ثبت نام
خانه بهار

سومین جشنواره هنرهای شهری مشهد

گرافیک شهری


                                                     به نام حضرت حق

 

                                                         

                                      دریافت فراخوان

 

گرافیک شهری، گفتگوست با شهروند، خوانشی است از جنس تصویر و البته کلام. ارتباطی است برای حل مساله ای به نام زندگی، آن هم در شهر.

گرافیک شهری قرار است مشهدمان را نشان دار کند، به یاری طراحان، عالی تر از عالی.

 

دبیر جشنواره: صدرا یوسفی

 

دبیر بخش گرافیک شهری: احسان مهدوی

 

گرافیک شهری شامل پنج بخش است

 

بخش اول:  ســــــــواد

این بخش شامل هر آن چیزی است که شهروند را، چه آن که هست، چه آن که آمده، هدایت می کند. گرافیک محیطی1 از نوع؛

تابلوهای مسیریاب2  و تابلوهای اطلاع رسان3

این تابلوها برای دو منطقه از شهر در نظر گرفته شده اند:

محدوده ای از مشهد قدیم، شامل بخش هایی از خیابان امام خمینی (ارگ سابق)

و بوستان کوهسنگی

1-     Environmental graphic design

2-     wayfinding

3-     Urban Infographics

چگونه؟   

 

*     طراحان یا تیم هایی که تمایل به شرکت در این بخش را دارند، با ارسال رزومه و چند نمونه کار، ابتدا ثبت نام کرده و در صورت تایید، بر مبنای فایل پیوست اثر خود را ارسال خواهند نمود.

 

*    طراحانی که در این مرحله انتخاب می شوند، با ارسال چند مثال کافیست تا داوران را از ایده ی خود آگاه سازند.

*     از این میان، آنانی که انتخاب خواهند شد، اثر خود را کامل کرده و از برای آن مبلغی نیز دریافت خواهند نمود و داوران نیز یک اثر را برای اجرا در شهر انتخاب خواهند کرد.

*     در این بخش، به علت ماندگاری و هویت بخشی، اصراری بر اجرای نهایی وجود نخواهد داشت، مگر آنکه اثر ایده آل باشد.

 

*     ارائه ی اثر چهار ویژگی دارد:

 

- طراحی دوبعدی

- جزییات طراحی

- جزییات متریال

- جانمایی با مقیاس دقیق

 

بخش دوم:  نشــــان

 

1   طراحی نشانه ی تصویری4

 

برای معرفی اماکن دیدنی و خدمات شهری، نیاز به تصاویری است که همسو با هویت مشهد بوده و به خوانش بصری و آرامش اجتماعی شهروند کمک کند. شهروندی که زائر است یا مجاور، ایرانی است یا خارجی

 

2     طراحی نقشه ی گردشگری برای مشهد

 

مشهد نیاز به نقشه ای دارد؛ ساده، باهویت و جذاب. البته که برای مسافران و زائران

 

چگونه؟

 

*     شرکت در این دو بخش برای همگان آزاد است.

*     پس از داوری اولیه، منتخبینی که مایل باشند، می توانند جهت تکمیل اثر خود در کارگاهی سه روزه که به همین منظور ترتیب خواهیم داد شرکت کنند.

*     آنچه طراحان نیاز دارند، در فایل پیوست گنجانده شده است.

*     برای شرکت در این بخش، چند نمونه برای آگاهی داوران کافیست، در صورت انتخاب، با دریافت مبلغی به تکمیل اثر خود خواهند پرداخت و درنهایت با داوری مجدد، اثر نهایی برای اجرا در شهر انتخاب خواهد شد.

*     در نهایت ممکن است از برگزیدگان بخش های مختلف دعوت شود تا در قالب یک تیم، اثری یکدست برای شهر مشهد طراحی و آماده ی اجرا کنند.

*     شرکت کنندگان عزیز، این موارد را همراه با طرح خود ارسال کنید:

 - طراحی اولیه تو ام با گرید

 - نمونه ی رنگی

 - نوع متریال و شیوه ی استفاده در شهر

 

4-  pictogram

 

بخش سوم:  نگـــار

 

این بخش ویژه ی بیلبوردهای شهر است برای طراحان شهر، با دو موضوع:

+ گل

+ نگاهی نو به مبعث پیامبر اعظم، حضرت رسول اکرم

فرصتی است تا نگاهی بیاندازیم خلاق، به زیبای طبیعت؛ گل. این فرصت غنیمت است برای بهبود روح شهر، آسمان شهر، خاک شهر و شاید تاریخ کاشی های شهر.

این بار در ابعادی بزرگ تر از بزرگ.

 

چگونه؟

 

*      شرکت در این بخش برای طراحان، تیم ها و دانشجویان نقاشی، تصویرسازی، گرافیک و عکاسی آزاد می باشد.

 

*      برخی از طراحان حرفه ای نیز از سراسر ایران به این بخش دعوت خواهند شد.

 

بخش چهارم و بخش ویژه ی امسال:   نوشــت

 

"قلم مشهد" 5 ، نیاز همه ی این سال ها بوده و هست. خوانشی اصیل و باهویت برای شهری با همین خصایص.

 

چگونه؟

 

*     در این بخش تنها کسانی می توانند شرکت کنند که طراح قلم اند یا فعال حوزه ی تایپوگرافی اند.

 

*     طراحان یا گروه های طراحی می توانند با ارسال رزومه و نمونه کارهای خود در این بخش ثبت نام کنند.

*     در صورت تایید از سوی هیئت داوران، می بایست چند حرف، چند کلمه و چند جمله را در چند پایه ارسال کنند.

*     بهتر است طراحان چند جمله ای را نیز در شهر جانمایی کرده و ارسال کنند.

*     از این میان طراحانی که مورد تایید دومین مرحله ی داوری قرار گیرند، مبلغی دریافت خواهند کرد تا به تکمیل قلم خود بپردازند.

*     در مرحله ی سوم داوری، قلم مشهد انتخاب خواهد شد و با طراح آن مطابق استاندارد قرارداد بسته خواهد شد.

*     در این بخش نیز، به علت ماندگاری و هویت بخشی، اصراری بر اجرای اثر برگزیده وجود نخواهد داشت، مگر آنکه اثر ایده آل باشد.

 

5-     Typeface

 

فایل پیوست

 

*     نقشه ی محدوده ی مورد نظر و تصاویری از همین مناطق، برای بخش یک؛ سواد

*      ابعاد و انواع تابلوهای مورد نظر در بخش سواد

*      اطلاعاتی درباره ی  اماکن خاص، برای تابلوهای اطلاع رسانی

 

*     تصاویری از اماکن دیدنی همراه با توضیحی در آن باره، برای بخش دو؛ نشان

 

*     معرفی خدمات شهری برای بخش نشان

 

*     انواع وابعاد برخی بیلبوردهای شهر مشهد برای بخش سه؛ نگار 

 

یک نکته- اسامی داوران سه بخش اول و داوران بخش چهارم، به همراه فایل پیوست،

 

خیلی زود منتشر خواهد شد.

 

زمان بندی یا همان گاهشمار

 

ارئه ی فراخوان                                                      بیست و پنجم مهرماه نود و هشت

 

 دریافت رزومه                                                       پنجم آبان ماه نود و هشت

مرحله ی اول داوری آثار در بخش اول؛ سواد                 دهم آذرماه نود و هشت

مرحله ی دوم  داوری آثار در بخش سواد                     بیستم بهمن ماه نود و هشت

 

در یافت آثار در بخش دوم؛ نشان و بخش سوم؛ نگار      بیستم آذرماه  نود و هشت

برگزاری کارگاه های دو بخش نشان و نگار                   بیستم دی ماه نود و هشت

 

دریافت آثار در مرحله ی اول بخش چهارم؛ نوشت          بیستم بهمن ماه نود و هشت

دریافت آثار در مرحله ی دوم بخش نوشت                     یکم خردادماه نود و نه